Drone vliegen: interview met onze drone piloot Pieter Lozie

Drone vliegen: interview met onze drone piloot Pieter Lozie
03 October, 2017

In onze eerdere blogpost benoemden we al onze honger naar nieuwe technologieën. Het moment is aangebroken om uit te pakken met de nieuwe know how die we in huis hebben : een eigen drone service inclusief gelicensieerd drone piloot klasse 1. Het ideale moment om eens te praten met Pieter Lozie.

Gelicensieerd drone piloot klasse 1, wat betekent dat nu precies?

Om commerciële en legale fotovluchten te maken boven de stad dien je in klasse 1 te vliegen. Hiervoor verkreeg Animotions een toelating klasse 1A die ons toe laat overal te vliegen tot 90m hoogte, alsook kunnen we afwijkingen bekomen om te vliegen in verboden gebieden zoals in de nabijheid van een luchthaven. Het centrum van Antwerpen ligt bijvoorbeeld naast de luchthaven van Deurne en hier mag je pas vliegen mits het bekomen van een afwijking. Deze afwijkingen vragen we zelf aan. Dit houdt in dat Belgocontrol hiervoor toestemming geeft zodat het normale vliegverkeer op de hoogte is dat er daar met een drone wordt gevlogen.

Het is essentieel om legaal te vliegen gezien de klant de verantwoordelijkheid draagt als opdrachtgever. Wij zorgen ervoor dat de klant zich geen zorgen hoeft te maken.

Welke weg heb je hiervoor moeten afleggen?

Eerst volg je een grondige opleiding zoals een piloot van een vliegtuig. Je start met theorie: dit gaat van oa. aerodynamica, meteo, navigatie, rpas technologie tot de lucht- en privacywetgeving. Aansluitend zijn er praktijklessen om de nodige veiligheidsprocedures aan te leren. Het directoraat generaal luchtvaart organiseert dan een theorie examen, indien geslaagd mag je naar het praktijkexamen. Hiervoor dien je een aantal documenten voor te leggen: een medisch attest, de nodige verzekeringen, de nummerplaat van de drone. Na het slagen krijg je een vliegbrevet. Maar nu kan je nog niet legaal vliegen. Pas na de goedkeuring van een operations manual met hierin alle procedures op maat van het bedrijf bekom je een toelating om te vliegen in klasse 1A. Vanaf nu mag je legaal vliegen.

Vind je het terecht dat de wetgeving zo streng is?

Absoluut. Pas tijdens de opleiding ga je beseffen welke risico’s er zijn. Je leert de prodecures van de luchtvaart aan om te zorgen dat je veilige vluchten maakt. Belangrijk is om te weten wat kan misgaan en vooral hoe je dan moet reageren.

Een goede risico analyse ter plaatse van de omgeving is essentieel voor je de lucht in gaat.

Ook is het belangrijk om telkens een veiligheidszone af te bakenen om kijklustigen op een veilige afstand te houden.  

Wat is de meerwaarde voor de klant?

Al jaren maken we gebruik van vliegtuig-, helikopter- en drone piloten, maar nu we hebben alles voor het eerst in eigen hand. We bepalen nu zelf wanneer we vliegen, welk fototoestel en lenzen we gebruiken. We kunnen nu nog meer nieuwigheden uitproberen ten voordele van onze projecten en onze klanten. 

Hoe zie jij de verdere evolutie van het gebruik van drones in de toekomst?

Al jaren maken we gebruiken van luchtfotografie, maar met een drone zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals fotogrammetrie om volledige omgevingen in 3d om te zetten. Ook het geautomatiseerd vliegen biedt veel mogelijkheden. Iedere opportuniteit om onze projecten nog beter te presenteren grijpen we met beide handen.

Heb je tot slot een leuke anekdote van de voorbije periode?

Ja! Onlangs waren we aan zee om opnames te maken. Een man sprak me aan. Hij vond het verdacht dat de meeuwen zich gedroegen alsof er een roofvogel in de buurt was. Toen hij de drone zag, wist hij meteen hoe laat het was. Dus naast de restricties en de weersomstandigheden nog een extra factor om rekening mee te houden! 

Lees meer:

VOORBEELD : 360° VR luchtfoto boven Animotions HQ in Gent

4 redenen om met een drone luchtfoto's te maken

Welke 5 soorten luchtopnames kan je maken met een drone?

3 redenen om 360° VR luchtfoto's te gebruiken in vastgoedcommunicatie

NIEUW : Animotions heeft een eigen drone : 5 voordelen voor onze klanten