Het creatieproces van een 3D-Visualisatie: Waarom elke fase cruciaal is
Als architect, projectontwikkelaar of vastgoedbedrijf weet je dat een 3D-visualisatie een krachtige tool is om een ontwerp tot leven te brengen. Of het nu gaat om een pitch, een presentatie aan een klant, of marketingdoeleinden, een 3D-visualisatie biedt een duidelijk beeld van het eindresultaat.
Elke fase in het creatieproces vereist specifieke input en beslissingen om het project in goede banen te leiden, maar ook om ervoor te zorgen dat het eindresultaat aan de verwachtingen voldoet. Tijdige en gerichte feedback is cruciaal, want later in het proces zijn grote aanpassingen moeilijk zonder tijdverlies of extra kosten.
In deze blog nemen we je mee door de belangrijkste stappen van het 3D-visualisatieproces en leggen we uit welke input op welk moment nodig is.
Voorbereiding is alles: de Kickoff meeting
Voor we starten met het visualisatieproces, is het belangrijk dat de klant zich voorbereidt aan de hand van onze checklist. Dit helpt ons om direct met de juiste informatie te beginnen en het project zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Essentiële vragen om te beantwoorden kunnen zijn:
- Wat is het verhaal achter het project?
- Hoe is het ontwerp tot stand gekomen en met welke insteek?
- Welke doelgroep heeft het ontwerp?
- Wat is de stijl van het gebouw en de interieurs?
- Is er een groenplan en wat is de aanpak daarvan?
- Wat is de tijdslijn van het project en wanneer wil je de beelden ontvangen?
Wat hebben we nodig in deze eerste fase?
- DWG-plannen, gevelaanzichten en doorsnedes,
- eventueel een 3D-model.
- referenties naar stijl of design
Een voorbereidde klant is goud waard! Maar geen nood, tijdens deze opstartvergadering wordt ook al veel duidelijk. En wie bij ons langskomt, krijgt er ineens lekkere koffie én taart bij!
Stap 1: Conceptueel ontwerp & POV-fase (Point of View)
In deze eerste fase worden basisvormen en perspectieven getest, zoals birdseye en ooghoogte. We testen ook verschillende tijdstippen en moods. De lichtinval heeft namelijk een grote invloed op de beleving van een ruimte. We geven je enkele voorstellen zodat je doordacht een keuze kan maken.
Goed om te weten: deze eerste resultaten bevatten géén kleur. We noemen deze visuals clay renders. Voor het niet-getrainde oog kan dit een uitdaging zijn, maar we helpen uiteraard met onze expertise en ervaring om ervoor te zorgen dat jouw project helemaal tot z’n recht komt.
Wat hebben we nodig om deze eerste fase op te starten?
- Finale DWG-plannen, gevelaanzichten en doorsnedes,
- Finaal 3D-model als dat er is.
Wat hebben we nodig om over te gaan naar de volgende fase?
- Keuze van camerastandpunten en moods: welke visuals moeten we verder uitwerken?
- Controle van het ontwerp en z’n volumes.
- Materialenbriefing.
Stap 2: Materialen: de RAW-fase, of de ‘ruwe’ versie
In deze fase worden kleuren, materialen en texturen toegevoegd. Het beeld lijkt al gedetailleerd, maar is nog slechts voor 65% afgewerkt. Er is dus nog ruimte voor aanpassingen, maar zodra we doorgaan naar de postproductiefase, kunnen wijzigingen in materialen of model leiden tot vertragingen én extra werk.
Wat hebben we nodig om deze tweede fase op te starten?
- Informatie over de gekozen materialen. Bijvoorbeeld het type gevelbekleding en vloerafwerkingen, hoe ze worden toegepast en welke merken er zijn gekozen.
- Groen- en omgevingsplan indien van toepassing.
Wat hebben we nodig om over te gaan naar de volgende fase?
- Controle van materialen en eventueel kleine architecturale aanpassingen.
Stap 3: Licht en schaduwinstellingen: WIP-fase (Work in Progress)
In deze fase renderen we de visual finaal uit en gaan we naar de postproductie fase. Hierin worden kleurcorrecties toegevoegd, personages voor het verhalende aspect, en niet te missen: de ‘WOW-factor’. Deze mix zorgt voor krachtige beelden. We werken ze af tot ze 95% finaal zijn.
Grote wijzigingen in deze fase zijn moeilijk zonder terug te keren naar eerdere fases, wat kosten en tijdverlies kan opleveren. Het renderen is een tijdrovend proces. Wijzigingen kunnen dit aanzienlijk vertragen. Het is belangrijk dat alle grote beslissingen en aanpassingen in eerdere fasen zijn gemaakt.
Wat hebben we nodig om het beeld finaal af te werken?
- Hier hebben we input nodig waarbij we de puntjes op de i zetten, en dus een allerlaatste controle op details.
Stap 4: Finale renders
Dit is de laatste fase waarin alle elementen samenkomen tot realistische, hoge resolutie beelden, klaar voor presentatie of marketing. Om je een idee te geven: per visual hebben we gemiddeld 2 uur nodig om finaal te renderen. Maak even de rekensom en je merkt al snel dat dit een tijdrovend proces is.
Conclusie: Waarom timing en gerichte feedback cruciaal zijn
Bij het creëren van een 3D-visualisatie is timing en to-the-point input dus alles.
Door tijdig feedback te geven, kun je ervoor zorgen dat het project soepel verloopt. Wij zijn ervan overtuigd dat een succesvolle 3D-visualisatie het resultaat is van een nauwe samenwerking tussen de klant en het team dat de visualisatie maakt.
Vlot en op tijd input geven is niet de enige factor die zorgt voor een succesvol resultaat. Ook de input efficiënt en gericht formuleren en verzamelen is minstens even belangrijk. Zeker wanneer er verschillende partijen aan klantzijde staan. Het helpt daarbij ook om bij het begin van het project duidelijk aan te geven wie de knopen doorhakt, en wie alle input verzamelt en communiceert. Zo vermijden we immers dat we door miscommunicatie onnodig moeten terugkeren naar een eerdere fase in het 3D-visualisatieproces.
Ervaring en langetermijndenken
Er zijn nog meer factoren die ervoor kunnen zorgen dat het 3D-visualisatieproces soepel verloopt. Niet enkel op korte termijn zoals je hierboven kon lezen, maar ook op lange termijn. Welke factoren daartoe behoren lees je ook op onze blog!