Hemelse beelden
We zouden het zelf zo niet gedaan hebben, maar ’t is wel geslaagd…
Hoe kan je respect voor de uniciteit van een historische site combineren met een eigen visuele stijl? Het is de oefening die Animotions onlangs deed voor het project Karmel.
Samen met en tot tevredenheid van ontwikkelaar Istoir slaagde ons team erin om met een artistieke, maar realistische manier de eigen sfeer van het project tot leven te wekken.
Projectontwikkelaar Istoir realiseert niet zomaar woonprojecten; telkens gaat het op zoek naar historische panden en sites waar een nieuwe bestemming aan gegeven wordt. Oude kloostergebouwen, koetshuizen of landhuizen, het is de natuurlijke habitat van Istoir.
Men brengt er high end residentiële projecten in onder waarvan de woonvisie uiteraard ook op een kwalitatieve manier moet overgebracht kunnen worden op de potentiële klant.
De visualisatie van dit soort projecten is telkens een delicate evenwichtsoefening.
Met dergelijke historische sites moet namelijk omzichtig omgesprongen worden.
Details bepalen vaak of een project slaagt en het unieke karakter van de site kan behouden blijven. Mensen zijn hier vaak ook heel gevoelig voor en willen in dit soort projecten erg vaak dat de eigenheid van het historische bewaard blijft.
Je zou in zo’n situatie voor de veilige optie kunnen gaan en op een heel klassieke manier het oude gebouw in beeld kunnen brengen. Dat is echter buiten de visie van onze 3D-artiesten Robin en Tom gerekend. Zij wilden gaan voor echte art-beelden die volgens hen nog een extra troef geven aan het project.
Ook wij zijn natuurlijk fan van dit soort projecten. Fantastisch om een nieuwe bestemming te geven aan sites met een verleden. Alleen weten we uit ervaring dat de manier waarop je bepaalde facetten uitlicht, hoe je met belichting speelt en eens andere standpunten kiest, een ongelooflijke impact kunnen hebben op de visualisatie en sfeer van een project.
Een van die facetten is het weer waar je een bepaald project in plaatst.
Als je puur voor de vrolijke good vibrations van de klant wil gaan, dan toon je al je beelden bij een stralend blauwe hemel. Jammer genoeg is dat in ons land niet realistisch.
We kennen heel wat regen en donkere dagen. Maar ook met dreigende wolkenhemels kan je schitterende visualisaties maken en dat is wat we getoond hebben bij het Karmel-project.
Tom en Robin gingen in debat met projectverantwoordelijke Lissa en stelden verschillende moodboards samen. Het resultaat? Kwaliteitsvolle overzichtsbeelden van het kloosterproject, maar ook detailbeelden van een smeedijzeren trapleuning of herfstige regenbeelden van het project.
We kwamen er zelfs vaak door in een andere rol terecht en konden door onze verrassende beelden vaak bijkomende input geven aan anderen. Zo zorgde onze optie voor een niet-betonnen keukenwerkblad voor nieuwe inspiratie voor interieurdesigners.
De verschillende moods in de beelden hoeven geen probleem te zijn.
Het belangrijkste is dat de klant een samenhang ziet in de beelden, dat hij merkt dat er een lijn in de beelden zit. Als dat lukt, dan werkt het zelfs nog versterkend, want dan weet de toekomstige bewoner dat de schoonheid en de kracht van het project overeind blijven in verschillende jaargetijden en onder alle weersomstandigheden.
Uiteraard kan je deze werkwijze niet bij elke klant toepassen.
We hadden het voorrecht dat Istoir open stond voor een andere manier van aanpak.
Veel heeft hier te maken met de manier waarop we met elkaar omgaan. Hoe opener en eerlijker je met je klant kan communiceren, hoe sneller je grenzen kan verleggen.
Als wij de tijd en de ruimte krijgen om uit te leggen waarom we voor een ander perspectief willen gaan en als de klant ervoor openstaat om ons te laten exploreren, dan wordt plots heel veel mogelijk. En dan krijg je gedroomde reacties als: ‘we zouden het zelf zo niet gedaan hebben, maar moeten eerlijk toegeven dat het geslaagd is’…
Vier lessons learned uit de Karmel-case met Istoir:
1. Durf af te wijken van de standaard shiny beelden; ons land kent nu eenmaal een aantal regendagen per jaar…
2. It’s all about details: het zijn vaak niet louter de overzichtsbeelden die een klant overtuigen, maar ook en vooral de finesse waarmee bepaalde details worden aangepakt.
3. Geef de vrijheid aan de visuele kunstenaars om eigen moodboards te ontwikkelen, je krijgt er vaak nieuwe inspiratie bovenop voor de verdere invulling van je project
4. Communiceer open met je 3D-bureau; luister naar elkaar en naar het waarom van bepaalde keuzes en geef elkaar eerlijke feedback.