Wanneer lifestyle en vastgoed elkaar ontmoeten…

Onlangs ontwikkelde Animotions het beeldmateriaal voor Park Lane II,
een ambitieus woonproject van ontwikkelaar Nextensa op Tour & Taxis in Brussel.
Hierbij werd niet gekozen voor klassieke 3D beelden, maar werkte Animotions samen met sfeerfotograaf Bram Declercq die fashion foto’s mixte met 3D-beelden. Een dergelijke aanpak kan je best vernieuwend noemen voor België, ja zelfs voor Europa…

Marketing kan je al lang niet meer op vanop een eiland dirigeren. Een transparant ecosysteem met al je partners levert je de meest creatieve resultaten.

Zo stelt Sonja De Greef, commercieel verantwoordelijk voor de residentiële projecten bij Nextensa.

Ik hou ervan om creatieve professionals uit verschillende disciplines bij elkaar te zetten. Zo dagen ze elkaar uit en verleggen ze samen grenzen. Toen Pieter van Animotions met het idee kwam om samen te werken met een lifestyle fotograaf, heb ik niet lang getwijfeld. ‘I trust you, go for it’ was mijn gutfeeling reactie want als ontwikkelaar moet je opvallen tussen anderen. Wij moeten meer dan ooit mensen ‘seducen’. Kopers moeten niet alleen verliefd worden op een gebouw, maar op de hele site waar ze straks zullen wonen of in investeren. In vastgoedmarketing wordt vaak aandacht gegeven aan een mooi veelbelovend plaatje met knalblauwe hemel en wordt de omgeving wat verdoezeld. Dit spel speel ik niet graag. Ik vraag dan ook aan de marketingpartners om zowel aandacht te hebben voor de waarheidsgetrouwe architectuur, als ook naar het menselijk en omgevingsaspect.
What you see is at least what you get!

Om het nieuwe woonproject in Brussel een eigen face en sfeer te geven, werd de inspiratie uit de automotive gehaald. Lifestyle fotograaf Bram Declercq van Obskur.Studio had er al een paar projecten lopen. “In de automobielsector worden al lang campagnes gebracht voor auto’s zonder de focus op de wagens te leggen. Eigenlijk wilden we met deze campagne net hetzelfde doen: vastgoed tonen zonder enkel de klemtoon te leggen op de baksteen of de gevelplannen, maar veel meer op het gevoel die de woonsite uitstraalt. De vastgoedsector is de enige waar die aandacht voor beleving nog onvoldoende is doorgedrongen.”

Pieter Lozie van Animotions vult aan. “Eigenlijk is het bizar om te zien dat in vastgoed zoveel aandacht gaat naar het feit of een project al dan niet gelegen is op een triple A-locatie, maar vervolgens enkel gefocust wordt op de architectuur en niet op de troeven van de ligging van de site.”

Fotoshoot_1__t-t_shoot2283
AMS_1599_EXT_T&T_EXT_M_SP
Fotoshoot_1__t-t_shoot28202_site
Fotoshoot_1__t-t_shoot27483

En dus pakten Animotions en Obskur.Studio het deze keer anders aan, samen met productiehuis Elliot met wie beide bedrijven The Creative Collective vormen. Die samenwerking biedt hen de mogelijkheden om projecten multidisciplinair aan te pakken waardoor fotografie, 3D en videoproductie naadloos in elkaar lopen.
Daarbij wordt niets aan het toeval overgelaten.

Charlotte van Elliot bereidt de hele shoot minutieus voor: van het vastleggen en briefen van de modellen tot het regelen van de catering. Zodat Bram zich volledig kan focussen op de fotografie. En ook dat wordt erg grondig aangepakt.

Ik breng op voorhand twee keer een plaatsbezoek aan de locatie. Ik bekijk er onder meer hoe het licht zit op welk uur van de dag en welke perspectieven het best zullen werken.
Aan de hand daarvan werk ik een shootbook uit dat bepaalt wanneer en waar welke beelden genomen zullen worden. Vanaf dan kan ik de spontaneïteit van de modellen laten werken.

Want dat is precies wat er gebeurt. Bram neemt lifestylebeelden van modellen om ze vervolgens te vermengen met de minutieuze 3D-beelden van Animotions die van fotografische kwaliteit zijn. Ook dat gebeurt niet zomaar.

We hebben hierbij ongelooflijk veel aandacht voor de kadrage van de beelden. Zo denkt iedereen dat alle aandacht van de kijker zal uitgaan naar het model op de voorgrond, terwijl de heatmapping net bewijst dat er onbewust erg veel gekeken wordt naar de architectuur op de achtergrond. Het feit dat het model dan ook nog een handgebaar maakt dat de kijker stimuleert om het juiste deel te bekijken, helpt natuurlijk ook…

Zo kadert Pieter.

Het feit dat fotografen en 3D-studio’s op zo’n intensieve en professionele manier met elkaar samenwerken, is niet evident.
“Als fotograaf wil ik enkel samenwerken met een 3D-studio als de resultaten die er behaald worden, van fotografische kwaliteit zijn. Maar als dat zo is, dan breng je wel iets teweeg. Dan kan je effectief grenzen verleggen. En dat is bij Animotions het geval.”, zegt Bram.
“Het helpt natuurlijk dat ik als fotograaf zelf altijd geïnteresseerd geweest ben in 3D en dat ik gestart ben als architectuurfotograaf. Ook Pieter is zelf een begenadigd architectuurfotograaf en dat schept een band.”

Beide huizen prikkelen elkaar alleszins en dagen elkaar uit om nog beter te doen.

Wij betrekken Bram graag bij de beoordeling van onze 3D-beelden zodat hij met een fotografisch oog naar onze creaties kan kijken. Zo hebben we van hem geleerd hoe belangrijk licht is. Een muur kan bijvoorbeeld nooit helemaal dezelfde color gradient hebben, het licht kan met andere woorden nooit helemaal gelijk gespreid zijn over de hele muur. Alleen zo krijg je een realistische vorm in architectuur.

Deze manier van werken leverde alvast heel verrassende en kwalitatieve beelden op waarbij het onderscheid tussen fotografie en 3D nauwelijks nog te maken valt. En de campagne springt ook binnen de sector in het oog. Zo kreeg Nextensa al complimenten van marketing-professionals over haar manier van aanpak.

In onze campagne spelen we ook het concept van de 15 minutes-city uit. Dat is ook professor Carlos Moreno, een wereldautoriteit op vlak van dit stedenbouwkundig principe, niet ontgaan. We kregen al felicitaties voor de manier waarop wij de buurt willen optillen en de manier waarop wij hierover communiceren. Hij gebruikt ons project voortaan als een van de best practices op dat vlak.

Zo zegt Sonja De Greef.

Deze manier van werken is tegelijk leerrijk en stuwend. Ik zie marketing als een spiegel van je organisatie. Als je daarin grenzen kan en mag verleggen, dan toont dat hoe innovatief je bedrijf ook binnenin is.

AMS_1599_EXT_T&T_EXT_K_SP
AMS_1599_EXT_T&T_20220218_Beeld_D
AMS_1599_EXT_T&T_20220218_Beeld_B_site
AMS_1599_EXT_T&T_20220218_Beeld_B_1
Wij gebruiken cookies.

We gebruiken cookies op deze website om bezoekersstatistieken bij te houden via Google Analytics. Door akkoord te gaan, stem je in met dit gebruik. Meer info